Friday 24 August 2012

IELTS Sınavı


İngilizce biliyor musun sorusunun cevabı bundan 1 buçuk yıl öncesine kadar hep karmaşık olmuştu benim için. Üniversitede hazırlık sınıfını atlamak, alınan ingilizce derslerini de hep AA ile geçmek bu soruya 'evet' demeye yeter miydi acaba. Veya izlenen cnbc-e dizilerinden akılda kalan birkaç kalıp cümle sayesinde 'ingilizce biliyor' sayılabilir miydim ? Bu sorumun cevabını İngiltere'ye ayak bastığım gün aldım ancak şimdi konumuz bu değil :) En son uzun zamanlı ingilizce eğitimini lise hazırlıkta almış bir insan olarak Ielts sınavına girmeden önce 2 aylık yoğun bir hazırlık kursuna gitmeye karar verdim ve Ankara Tunus Caddesinde bulunan EFS Ielts Kursu'na başladım. Ankara'da yaşayanalar aşağıdaki linkten kursun sitesini inceleyebilirler.
http://www.efsdilkursu.com/?p=38

Kursun nasıl olduğunu ve Ielts'e ne şekilde çalışılabileceğini anlatmadan önce Ielts'in yapısından bahsetmek istiyorum. Esas olarak iki tip Ielts sınavı var : Academic ve General Training. Sınavın şekli her ikisinde de aynı olup sadece bazı bölümlerin zorluk derecesi biraz farklı denebilir. Yüksek lisans eğitimi için girmeniz gereken, ve benim bahsedeceğim, Ielts-Academic. Sınav 4 bölümden oluşuyor: Listening (dinleme), Reading (okuma), Writing (yazma) ve Speaking (konuşma).

İlk olarak önümüze sınavın Listening bölümünü içeren bir kitapçık ve cevaplarımızı geçireceğimiz cevap anahtarı geliyor. Sınav 40 dakika sürecek olan listening bölümü ile başlıyor. Bunun 30 dakikasında önümüzdeki kitapçıkdaki boşlukları hoparlörden yüksek sesle dinletilen konuşmalar ile dolduruyoruz, kalan 10 dakikada ise sonuçlarımızı cevap kağıdına geçiriyoruz. Bu şekilde yazılınca bana da pek bir korkunç geldi ama aslında son 10 soru hariç oldukça kolay. Listening toplamda 40 soru ve 4 bölümden oluşuyor ve her bölüm için farklı dialoglar dinliyoruz. Otel rezervasyonu yaptıran kişiler, öğrencisiyle proje tartışan hocalar, aldığı bir üründen şikayetçi olan kullanıcılar (gibi gibi....) bu dialoglara konu oluyor.

40 dakika sonunda, kitapçıktaki yanıtlar cevap anahtarına geçirildikten sonra herkese Reading kitapçığı dağıtılıyor, ve listening için kullanılan cevap anahtarının arka tarafı bu kez reading kısımının cevapları için kullanılıyor. 1 saat süre verilen reading kısmı 3 farklı makaleden ve bu makalelerle ilgili 40 sorudan oluşuyor. Dikkat edilmesi gereken bu kısımda cevaplarımızı geçirmek için ekstra süre verilmeyişi, yani 1 saat içerisinde soruları yanıtlayıp cevap anahtarına geçirmemiz gerekiyor. Reading kısmındaki sorular çoktan şeçmeli, True False veya boşluk doldurma şeklinde olabiliyor. Ben ilk iki parçada çok oyalandığımdan (yaklaşık 50dk) son parçadaki soruları yetiştiremedim. Kalan 10 dakikamda  boşluk doldurma sorularını parçadan bulmaya çabaladım ve diğerlerini salladım :)

Oturumun son kısmı yine 1 saat süre verilen Writing. İki bölümden oluşuyor : grafik anlatma (150 kelime) ve essay yazma (250 kelime). Task 1'de verilen bir grafiği kendi fikirlerimizi katmadan yorumluyoruz. Yani diyelimki grafik Nokia'nın 1 yıllık satış gelirlerini gösteriyor. Bunu 'şu aylarda şu şekilde bir artış göstererek şu rakamlara kadar ulaşan gelirler daha sonra düşüşe geçmiş ve şu ayın sonunda şu rakama kadar gerilemiştir' şeklinde yapıyoruz. Herkesde bir I-phone sevdası var düşer tabi bu satışlar demiyoruz :) Genelde grafik veya tablodaki verilerin yorumlanması istense de bazı sınavlarda bunun yerine harita veya proses yorumlatabiliyorlar. Task 1 kısmına 20 dakika ayırıp Task 2'ye geçmekte fayda var çünkü puanlama da Task 2'nin etkisi daha fazla. Task 2'de egitim, müzik, müzeler, hayvanat bahçeleri, sanat, sosyal yaşantı gibi pek çok konuda essay yazmanız gerekebiliyor. Bunu müzik nedir şeklinde değil de 'kimi insanlar müziğin insanın temel ihtiyaçlarından biri olduğunu düşünürken kimileri ise sadece bir eğlence şekli olduğunu düşünmektedir. İki görüşü de tartışın' şeklinde yapıyorlar. Bu kısımda konuyu iyi anlamak oldukça önemli çünkü bazen katılıyor musunuz katılmıyor musunuz şeklinde sorarken bazen de iki tarafında iyi kötü yanlarını anlatmanız istenebiliyor. Task 2 hakkında detaylı bir yazı da yapmanız/yapmamanız gerekenleri ayrıca anlatıcam.

Writing kısmından sonra sınav bitiyor. Geriye sadece 15 dakikalık Speaking bölümü kalıyor. Tarihi ve saati size önceden bildirilen bu bölüm sınav ile aynı gün olabildiği gibi birkaç gün öncesinde veya sonrasında da olabiliyor. Speaking en rahat bölümlerden biri. İlk olarak ısınma sorularıyla başlıyor. Ne okuyorsun, nerde yaşıyorsun ne yiyip ne içiyorsun şeklinde... İkinci bölümde önünüze üzerinde konuşmanızı istedikleri konu yazan küçük bir kağıt veriyorlar. Örnek olarak 'en son duyduğunuz haber nedir ? bu haberde ne oldu ? nerede gerçekleşti ? neden dikkatinizi çekti ?' şeklinde bir konu olabilir. 1 dakika düşünmeniz ve kısa notlar almanız için süre veriliyor. Sonrasında aralıksız olarak 2 dakika bu konu hakkında konuşmanız gerekiyor. Süre bitince karşınızdaki examiner sizi uyarıyor ve son bölüme geçiyor. Son bölümde sorular biraz daha çetrefilli oluyor. Türkçe bile sorulsa cevap vermekte zorlanabileceğiniz sorular gelebiliyor. Mesela bana bilgi yarışmalarının Türkiye'deki önemini ve gelecekteki durumunu sormuştu. Ne diyeyim diye çok düşünmeden ilk akla gelenlerle cevap vermek en iyisi. Speaking için söyleyebilceğim tek şey şu: konuşun konuşun konuşun.. Gerekirse aptal bir insan olarak görünün ama yine de sürekli konuşun. Ne dediğiniz değil nasıl dediğiniz önemli...


Gelelim benim IELTS sınavıma.. Gittiğim Ielts kursu benim için oldukça verimli oldu. Eğer evde tek başınıza çalışabilecek zamanınız veya motivasyonunuz yoksa kursa gitmenizi şiddetle öneririm.  2 aylık kursun haricinde okuldaki finallerimden dolayı hiç çalışamadan Mayıs ayında girdiğim sınavdan 6.5 aldım ve direk mastera başlamam için yetti. Sınav puanları 9 üzerinden değerlendiriliyor ve 4 bölümden alınan notların  ortalaması sizin genel puanınız oluyor. Hukuk hariç 6 veya 6.5 ile tüm master bölümlerinden kabul alabilirsiniz. Son olarak sınavın TOEFL denkliği şu şekilde (7.5 ve altını yazıyorum üstü zaten hayal :) :

IELTS     TOEFL
7.5            113
7.0            100
6.5            90
6.0            80
5.5            70
5.0            60

IELTS çalışmak için gereken tek kitap serisi Cambridge'in eski ielts sınavlarından derleyerek oluşturduğu 8 kitap. E-book şeklinde internetten bulmak mümkün, bulamayanlar bana mesaj atabilir.
IELTS çalışmaları için önerebilceğim internet siteleri:

http://www.ielts-simon.com/ (favori 1)
http://www.dcielts.com/ (favori 2)
http://www.ielts-exam.net/index.php (favori 3)
http://www.goodluckielts.com/
http://www.ielts-blog.com/
http://www.engvid.com/    (ielts değil ama speaking için oldukça iyi)
http://just4ebook.blogspot.co.uk/2009/07/ielts-materials-download-free.html
http://www.dcielts.com/ielts_band_score_calculator.html ( bu site doğru soru sayılarına denk gelen tahmini ielts puanı hesabı için)
http://www.freeessay.com/
http://www.examenglish.com/IELTS/cbIELTS_listening.htm

 2012 yılı için IELTS sınav ücreti 345 TL

 Ielts'in kendi sitesi :
http://www.ielts.org//test_centre_search/search_results.aspx?TestCentreSearchSubRegion=e3558551-b48c-40f0-b5f9-8117ac060df8

http://www.britishcouncil.org/tr/turkey-learning-exams-how-to-register-to-ielts.htm


9 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Merhaba bende ielts sınavına hazırlanacağım ancak kitapları ebook olarak bulamıyorum. Bulamayanlar bana msj atsın demişsiniz yardımcı olabilirseniz çok sevinirimi teşekkürler

    ReplyDelete
  3. Kitap serisini ben de rica edebilir miyim? paylaşımlarınızdan çok faydalandım, çok teşekkür ediyorum.. :)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. kitap serisini banada atabilirmisiniz

    ReplyDelete
  6. Merhaba kital serisini banada atabilir misiniz ?

    ReplyDelete
  7. Merhaba kital serisini banada atabilir misiniz ?

    ReplyDelete
  8. Merhaba! Bilgilendirme için çok teşekkür ederim. Çok yardımcı oldu :). Bahsettiğiniz Ebook serisini bana da gönderebilir misiniz?

    ReplyDelete